Kunta-alan lakko alkaa Tampereella ja Kuopiossa – ensi viikon pääkaupunkiseudun lakko koskee hammaslääkäreitä Vantaalla

12.04.2022

Kunta-alan työriitojen sovittelu jatkui viime viikolla valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan johdolla. Työministeri Tuula Haatainen määräsi perjantaina 8.4. valtakunnansovittelijan esityksestä sovittelulautakunnan sovittelemaan kunta-alan pääsopijajärjestöjen työriitaa.

JUKOn kunta-alan lakot jatkuvat tiistaina ja keskiviikkona 12.-13.4.2022 Tampereen ja Kuopion kaupungeissa. Lisätietoja JUKOn tiedotteesta

Lakot koskevat kaikkia kunnan sopimusaloja, myös Lääkärisopimusta.  Lakko on laaja kunta-alan työnseisaus, jossa on mukana kaikki JUKOn liitot mukaan lukien Hammaslääkäriliitto ja Lääkäriliitto. Lakko koskee Lääkärisopimuksen osalta kyseisten kaupunkien perusterveydenhuollon yksiköitä mukaan lukien suun terveydenhoito. Lakko rajautuu vain niiden terveysasemien ei-kiireellisen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaan.

Näillä näkymin JUKO aloittaa viikon kestävän kunta-alan lakon pääsiäisen jälkeen tiistaina 19.4.2022 pääkaupunkiseudulla. Hammaslääkärien osalta lakko koskee vain Vantaan kaupungin ei-kiireellistä suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaa.

Viime viikolla 6.-7.4.2022 hammaslääkäreitä oli mukana JUKOn kaksipäiväisissä lakoissa Jyväskylän, Rovaniemen, Oulun ja Turun kaupungeissa.

Hammaslääkäriliitto tukee JUKOn tavoitteita

Hammaslääkäriliitto tukee akavalaisia edustavan JUKOn neuvottelutavoitteita, joilla halutaan turvata osaavan henkilöstön riittävyys ja työhyvinvointi. Tärkeää on, että julkisiin palveluihin saadaan jatkossa riittävästi osaajia ja ammattilaiset jaksavat vaativassa työssä sisällöllisten ja määrällisten haasteiden jatkuvasti kasvaessa.

Olemme sopimusneuvotteluissa ja työtaistelutoimissa yhdessä JUKOn kanssa. Lakkoon osallistumalla turvaamme myös sen, että olemme mukana hammaslääkäreitä koskevien sopimusten neuvotteluissa jatkossakin, kun sopimusrakenteet hyvinvointialueilla muuttuvat. Jos emme nyt olisi mukana, uusi sopimusrakenne ja mahdolliset palkkaohjelmat sovittaisiin jatkossa ilman meitä.

Hammaslääkäriliitto toivoo, että sovittelussa päästäisiin nopeasti ratkaisuun, joka olisi osapuolten hyväksyttävissä.

Muiden ammattiryhmien lakkojen vaikutukset

Työpaikkojen tilanteeseen vaikuttaa myös muiden ammattiryhmien työtaistelutoimet. Tehyn ja Superin lakko on käynnissä 15.4. saakka kuuden sairaanhoitopiirin alueella. Järjestöt ovat ilmoittaneet uuden ajankohdan toiselle hoitajalakolle. Sen on määrä alkaa keskiviikkona 20.4.2022 ja päättyä 4.5.2022.

Hammaslääkäriliiton sivuilta löytyy ohjeita ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin muiden ammattiliittojen työtaistelutoimien varalle.

Linkki sivuille (tarkempia ohjeita jäsensivuilla, vaatii kirjautumisen) https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/tyoelama/neuvottelukierros-2022/jarjestovalmius-neuvottelujen-tukena

Seuraa liiton neuvotteluviestintää Hammaslääkäriliiton Neuvottelukierros 2022 -sivuilta

Lisätietoja: toimisto@hammaslaakariliitto.fi