Koko Suomi harjaa -kampanja 2021 haastaa harjaamaan ja muistuttaa ikäihmisten suunterveydestä

20.09.2021
Koko Suomi harjaa -kampanja kannustaa suomalaisia harjaamaan hampaat suositusten mukaan. Samalla muistutetaan huolehtimaan ikäihmisten sekä muiden hoivan varassa olevien päivittäisestä suuhygieniasta. Vuoden 2021 kampanja toteutetaan lokakuussa viikoilla 39–41. Hammaslääkäri – osallistu haastamalla potilaitasi harjaamaan sekä jakamalla kampanjan haastetta omissa some-verkostoissasi!

Koko Suomi harjaa -kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia vauvasta vaariin harjaamaan hampaansa aamuin illoin kahden minuutin ajan (2×2) fluoritahnalla. Kampanjan pääsivu löytyy Facebookista. Lisäksi kampanjalla on sivu Instagramissa ja sitä voi seurata myös Tik Tok:ssa tunnuksella #kokosuomiharjaa.

Apua ikäihmisten suunterveyteen

Kampanjalla muistutetaan myös huolehtimaan niiden ihmisten suunterveydestä, jotka eivät itse kykene hoitamaan päivittäistä suuhygieniaa, esimerkiksi ikääntyneet sekä muut päivittäisen avun tarpeessa olevat. Teema on painopisteenä erityisesti ACFF:n Pohjoismaisen jaoston päivänä 14.10.2021.

Tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, että suuhygienia on osa päivittäistä hygieniaa ja välttämätöntä suunterveyden ylläpitämiselle. Omaiset ja hoitohenkilökunta tarvitsevat tukea ja ohjausta apua tarvitsevan suuhygieniasta huolehtimiseen.

Osa kansainvälistä kampanjaa

Suomen kampanja on osa kansainvälisen ACFF:n World Cavity Free Future -päivän (14.10.) toteutusta. ACFF (Alliance for a Cavity-Free Future) on kansainvälinen liittouma, joka pyrkii vähentämään hampaiden reikiintymistä kaikkialla maailmassa.

Vuoden 2021 Koko Suomi harjaa -kampanjan yhteistyökumppaneita ovat esim. THL, Hammaslääkäriliitto, Apollonia, STAL, Farmasialiitto sekä Suuhygienistiliitto. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Colgaten kanssa.

Suunterveyden ammattilaisten toivotaan haastavan potilaita harjaamaan suositusten mukaan sekä jakavan kampanjan haastetta myös omissa some-kanavissaan.

Ota käyttöön kampanjamateriaalit sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille:

Sosiaalisen median työkalupakki ja infograafit löydät täältä.

Tulostettavat materiaalit löydät täältä.

Kutsukirje Koko Suomi harjaa -kampanjaan 2021 (pdf).

Tervetuloa osallistumaan!

Lisätietoja:
Prof. emerita Vuokko Anttonen, vuokko.anttonen@oulu.fi
Koko Suomi harjaa -kampanjan vastuuhenkilö ja kampanjan asiantuntijaryhmän vetäjä, ACFF:n Pohjoismaiden hallituksen Suomen edustaja