Kaikki uudet potilasesitteet tuotekuvastossa

10.10.2018
Kaikki potilasesitteet on nyt päivitetty ja uusittu. Tule tutustumaan esitteisiin Hammaslääkäripäivillä liiton osastolle Järjestötorilla. Esitteet on myös koottu uuteen tuotekuvastoon lyhyine esittelyineen ja kuvineen. Tuotekuvaston saat käyttöösi 26.10. ilmestyvän Hammaslääkärilehden 12/18 välissä.

Hammaslääkärin potilaalle antaman informaation merkitys on suuri. Kaikkea hoitotuolissa istuessaan saamaansa tietoa on potilaan kuitenkin vaikea vastaanottaa tai muistaa — mukaan annettava potilasesite edesauttaa tiedon perillemenoa.

Lahdessa vuonna 2006 omalla vastaanotollaan hammaslääkäritoiminnan aloittanut Ilkka Virtanen katsoo, että potilaan informoiminen on hoitotyön ohella tärkeä osa hammaslääkärin työtä.

– Informointitehtävää ovat osaltaan helpottaneet Hammaslääkäriliiton Kustannuksen kautta tilaamani potilasesitteet. Tarjonta on varsinkin nykyään monipuolista, joten on helppo valita omiin tarpeisiin tärkeimmät esitteet. Myös esitteiden tilaamisen netissä olen kokenut vaivattomaksi.

Esite ei tietenkään korvaa potilaalle kasvotusten annettavaa neuvontaa, vaan on siinä tarpeen tullen hyvänä lisänä.

– Suun perustarkastuksen yhteydessä on hyvä tilaisuus kertoa potilaalle suunterveyteen vaikuttavista tekijöistä. Oma kokemukseni on, että potilaan henkilökohtainen terveysneuvonta ja opastaminen hoitotilanteessa on hyvän potilassuhteen perusta. Kun tämän muistaa tehdä, potilas saa esitteestäänkin enemmän ja tiedostaa mahdollisen suunterveysongelmansa paremmin.

Joka potilaan mukaan ei Virtasenkaan vastaanotolta esitteitä kuitenkaan lähde, vaan hän suosittelee niitä potilaille yksilöllisen tarpeen mukaan.

– Pidän esitteitä esillä näkyvästi odotustilassa, josta potilaat voivat niitä myös oma-aloitteisesti ottaa mukaansa. Hampaan poiston jälkeen annan aina automaattisesti mukaan esitteen poiston jälkeisestä kotihoidosta samoin kuin monille ienongelmista kärsiville esitteen kiinnityskudossairauksista.

– On ollut yllättävää huomata, miten huonosti jotkut potilaat itse tiedostavat ienongelmansa vakavuuden. Potilaalle annettavasta esitteestä on tällöin taatusti hyötyä.

Virtanen ei ole tiedustellut potilaiden mielipiteitä esitteistä, mutta kaikki ne potilaat, joille hän on henkilökohtaisesti niitä suositellut, ovat ne ilomielin ottaneet vastaan.

– Esitteet ovat tärkeä osa jokapäiväistä vastaanottoni potilastyötä.

Esitetilaukset: