JUKO aloittaa uuden ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 4.4. – ei koske Lääkärisopimuksen piirissä olevia

28.03.2022
Kunta-alan työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin viime viikolla tiiviisti valtakunnansovittelijan johdolla. Viikonloppuna kokoontuneet sopimusalojen neuvotteluryhmät ja osapuolet tapaavat myös tänään valtakunnansovittelijan luona. Neuvottelujen vauhdittamiseksi pääneuvottelujärjestöt JUKO ja JAU (JHL ja Jyty) ovat ilmoittaneet kunta-alalle seitsemän päivää kestävän ylityö- ja vuoronvaihtokiellon 4.–10.4.2022.

Lisätietoa ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta JUKOn tiedotteesta (28.3.)

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei koske hammaslääkäreitä

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei koske lääkäreitä, hammaslääkäreitä ja eläinlääkäreitä, joihin sovelletaan Lääkärien virkaehtosopimusta siinäkin tilanteessa, että he olisivat työsuhteessa. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei ole lain mukaan mahdollinen virkasuhteisilla.

Työpaikkojen tilanteeseen vaikuttaa myös se, että hoitajajärjestöt Tehy ja SuPer ovat julkistaneet koko kuntasektorille ylityö- ja vuoronvaihtokiellon, joka on voimassa 25.3. (klo 15) – 31.3. (klo 23.59).

Lakkovaroitukset useille paikkakunnille

Neuvottelujen vauhdittamiseksi Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO on jättänyt lakkovaroitukset kymmeneen kaupunkiin.

Lakkovaroitukset koskevat kaikkia kunnan sopimusaloja, myös Lääkärisopimusta.

Lakko on laaja kunta-alan työnseisaus, jossa on mukana kaikki JUKOn liitot mukaan lukien Hammaslääkäriliitto ja Lääkäriliitto. Siihen osallistuu myös JAU ja sen jäsenliitot JHL ja Jyty.

Lakot toteutuisivat:

• Rovaniemellä, Jyväskylässä, Turussa ja Oulussa 6.–7.4.
  • Kuopiossa ja Tampereella 12.–13.4.
  • Lisäksi JUKO on antanut lakkovaroituksen pääkaupunkiseudulle 19.–25.4., jos neuvottelutulokseen ei päästä ennen sitä. Lääkärisopimuksen osalta pk-seudun työnseisaus koskee vain Vantaan kaupungin perusterveydenhuollon yksiköitä mukaan lukien suun terveydenhuolto. Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) voi siirtää lakkoa kahdella viikolla. Lisäksi viranhaltijoiden osalta lakkoa voidaan edelleen siirtää yhdellä viikolla.

Seuraa liiton neuvotteluviestintää Hammaslääkäriliiton Neuvottelukierros 2022 -sivuilta.

Työtaistelutoimia koskevat ohjeet päivitetään Hammaslääkäriliiton järjestövalmiussivuille.

Lisätietoja: toimisto@hammaslaakariliitto.fi