Hammaslääkäriliitto vaikuttaa suun terveydenhuollon koronarokotusten puolesta

17.03.2021
Nykyinen koronarokotusjärjestys ei saa ymmärrystä suun terveydenhuollon ammattilaisilta, joista moni odottaa ja edellyttää, että asia pitää arvioida pikaisesti uudelleen. Hammaslääkäriliitossa ammattikunnan huoli on tiedossa ja kuultu.

– Hammaslääkäriliittoon on tullut jäseniltä paljon yhteydenottoja, joissa toistuu huoli tartuntariskistä ja potilasturvallisuudesta sekä omasta terveydestä ja jaksamisesta rokotusvuoroa odotettaessa. Ammattikunnasta ei löydy ymmärrystä sille, miksi suun terveydenhuolto ei ole mukana nyt rokotettavien ryhmien joukossa. Tilanne koetaan epäoikeudenmukaisena, sanovat liiton toiminnanjohtaja Henna Virtomaa ja puheenjohtaja Sirpa Tilander.

Hammaslääkärit kokevat, että työnluonteesta johtuvia riskejä, kuten työskentelyä lähellä potilaan kasvoja ja jatkuvaa altistumista aerosoleille ei ole riittävästi huomioitu.

Huolena potilas- ja työturvallisuus sekä hoidon saatavuus

Potilas- ja työturvallisuuden lisäksi huolena on suun terveydenhuollon palveluiden saatavuus, jos kevään aikana tapahtuisi laajoja hoitohenkilöstön altistumisia.

– Tilanne olisi kestämätön, sillä jo ennestään mittava hoitovelka kasvaisi entisestään. Potilaiden hoidontarve on jatkuvasti suuri ja monet suun sairaudet etenevät hoitamattomina entistä vakavammiksi.

Liitto on tehnyt aktiivista vaikuttamistyötä rokotusjärjestyksen muuttamiseksi.

– Olemme vieneet yhä uudestaan tietoa ammattikunnan ja suun terveydenhuollon kriittisestä tilanteesta viranomaisille ja päättäjille. Vaikuttamistyö rokotusjärjestyksen muuttamiseksi jatkuu aktiivisena, Virtomaa kertoo.

Lisäksi liitto on painottanut, että suun terveydenhuollon edustaja pitää jatkossa saada mukaan myös Kansalliseen rokotusasiantuntijaryhmään (KRAR).