Hammaslääkäriliitto lausui monikanavarahoituksesta

1.09.2021
Hammaslääkäriliitto on lausunut monikanavarahoituksen purkamiseen liittyvästä selvityksestä. Liiton mukaan yksityisen hammashoidon Kela-korvaukset ovat toimiva järjestelmä, joka tulisi säilyttää myös jatkossa. Lisäksi julkisen sektorin potilaspainetta voitaisiin tasata hankkimalla palveluja yksityiseltä sektorilta nykyistä toimivammalla palvelusetelimallilla.

Suun terveydenhuollossa on tällä hetkellä useita rakenteellisia, rahoitukseen ja hoitoon pääsyyn liittyviä ongelmia. Koko palvelujärjestelmää tulee liiton mukaan uudistaa kestävämpään ja palveluntarvetta vastaavaan suuntaan. Nyt suunniteltua monikanavarahoituksen uudistusta ei kuitenkaan pidä toteuttaa yhtä aikaa meneillään olevan sote-uudistuksen kanssa. Tarvitaan riittävän pitkä siirtymäaika, huolellinen seuranta sekä tarvittavat pilotit.

Lue Hammaslääkäriliiton varatoiminnanjohtajan Nora Savanheimon kirjoitus Hammaslääkärilehdessä (27.8.2021): Jäsenten kommentit ovat tärkeitä monikanavarahoituksesta lausuttaessa.

Katso Hammaslääkäriliiton lausunto monikanavarahoituksen purkamisen valmistelun virkamiesselvityksestä (31.8.2021).