Hammaslääkäriliitto: Lakiesitys rajat ylittävästä terveydenhuollosta on suun terveydenhuollolle kestämätön

16.09.2022
Hammaslääkäriliiton mielestä syyskuussa annettu lakiesitys rajat ylittävästä terveydenhuollosta on suun terveydenhuollon palvelujen kannalta kestämätön. Esityksen mukaan ulkomailla annettavasta hoidosta jäisi jatkossa potilaan maksettavaksi ainoastaan hyvinvointialueen vastaavan palvelun asiakasmaksun osuus.

Lakiesityksessessä esitetty muutos tekee terveydenhuollon yritysten tilanteen hyvin vaikeaksi. Esimerkiksi Viron puolella olisi mahdollista saada yksityistä hammashoitoa hyvinvointialueen asiakasmaksun hinnalla, kun Suomessa annetusta hoidosta valtio korvaa potilaalle vain sairausvakuutuskorvauksen verran. Ero on moninkertainen. Hallituksen esityksessä korvausosuuden arvioidaan viisinkertaistuvan. Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2023.

– Rajat ylittävän hoidon korvausuudistuksella kaadetaan avokätisesti rahaa ulkomailla annettavaan yksityiseen hammashoitoon samalla, kun kotimaassa annetun hoidon korvauksia on leikattu ja jätetty korottamatta. On hyvin vaikea ymmärtää valtiovallan suhtautumista kotimaassa annettavaan yksityiseen hammashoitoon, sanoo lakimies Heikki Kuusela Hammaslääkäriliitosta.

Korvausjärjestelmän tulisi olla tasa-arvoinen kotimaan ja muiden EU-maiden välillä sekä potilaille että yksityisille palvelun tuottajille.

Lue lisää: Hammaslääkäriliiton lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi rajat ylittävästä terveydenhuollosta annetun lain muuttamisesta.

Lakiesitys rajat ylittävästä terveydenhuollosta lisää potilaiden eriarvoisuutta ja asettaa kotimaiset terveysalan yritykset epätasa-arvoiseen asemaan ulkomaisten kanssa, kirjoittavat asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier ja lakimies Heikki Kuusela Hammaslääkärilehdessä: Näköpiirissä on kestämätön tilanne.

Hallituksen esitys STM/2022/125: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rajat ylittävästä terveydenhuollosta annetun lain muuttamisesta.