Hammaslääkäri – vastaa COVID-19-kyselyyn

2.02.2021
Helsingin yliopisto, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiiri HUS sekä Hammaslääkäriliitto tekevät tutkimusta COVID-19-pandemian vaikutuksista hammaslääkäreihin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää pandemian vaikutuksia sekä perusterveydenhuollon että erikoissairaanhoidon suu- ja leukasairauksien hoitoon. Kysely on osa HUS:in suu- ja leukasairauksien klinikan laajempaa tutkimusta COVID-19-pandemiasta.

Kyselyssä kartoitetaan hammaslääkärien toimintaa sekä koko pandemian ajalta, että erityisesti huhtikuusta 2020 ja tammikuuhun 2021. Kysymyksissä on tarkemmin eritelty, mitä ajankohtaa kukin kysymys koskee.

Tarkoituksena on selvittää myös yleisemmin, miten pandemia on hammaslääkäreihin vaikuttanut, esimerkiksi kuinka moni on ollut karanteenissa tai itse sairastanut COVID-19 taudin.

Kyselyn vastauslinkki on lähetetty 1.2.2021 sähköpostitse kaikille työelämässä oleville Hammaslääkäriliiton jäsenille. Vastausaika päättyy 16.2.2021.

Vastauslinkki on henkilökohtainen, joten ethän jaa sitä eteenpäin. Kyselyyn vastataan ilman henkilötietoja eikä vastaajaa voida jälkikäteen selvittää. Olisi tärkeää, että kaikki vastaisivat kyselyyn. Vastaaminen vie noin 10-15 minuuttia.

Tulokset julkaistaan Hammaslääkärilehdessä ja vertaisarvioiduissa kansainvälisisissä julkaisusarjoissa. Tulosten perusteella voidaan ennakoida ja ohjeistaa suun terveydenhuollon toimintaa mahdollisten tulevien pandemioiden varalle.

Lämmin kiitos yhteistyöstä!

Tutkimusryhmän puolesta: