Hammashoidon Kela-korvauksen leikkaukset ylimitoitettuja

13.08.2015

Hammashoidon Kela-korvauksista leikataan Ylen uutisten 13.8. saamien ennakkotietojen mukaan tuplasti enemmän, kuin hallitusohjelmassa on alun perin sovittu. Ohjelmassa esitettiin yksityisen hammashoidon sairausvakuutuskorvauksiin 20 miljoonan euron leikkauksia vuonna 2016. Nyt leikkaus on hallituksen budjettiesityksessä kuitenkin tuplattu 40 miljoonaan euroon. Yksityisiin lääkärinpalkkioihin esitetään myös 38 miljoonan leikkausta.

Hammaslääkäriliitto pitää kohtuuttomana, että näin iso osa säästöistä kohdennetaan yhteen terveydenhuollon osaan. Hammashoidon Kela-korvauksista on jo leikattu 30 miljoonaa euroa vuoden 2015 alusta.

– Kela-korvauksilla on suun terveydenhuollossa suurempi merkitys kuin muussa terveydenhuollossa, sillä terveyskeskusten resursseja ei ole mitoitettu koko väestön hoitoon. Aikuispotilaista noin puolet hoidetaan terveyskeskuksissa ja puolet yksityisvastaanotoilla. Valtaosa hoidosta on jokaisen kansalaisen tarvitsemaa perushammashoitoa. Hammashoidon Kela-korvauksia maksetaan paljon myös pienituloisille. Leikkaukset tulevat heikentämään väestön suunterveyttä ja kasvattamaan terveyseroja entisestään, Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Matti Pöyry varoittaa.

Kela-korvauksista haetut säästöt kumoutuvat Pöyryn mukaan nopeasti, koska kuntien kustannukset tulevat kasvamaan terveyskeskusten potilasmäärien kasvaessa.

Esimerkiksi Joensuussa terveyskeskuksen potilasjono on jo venynyt vuoden mittaiseksi. Ylen uutisessa 12.8. Joensuun johtava hammaslääkäri arvelee yhdeksi syyksi yksityisen puolen hammashoidon Kela-korvausten vähennystä.

Pöyry muistuttaa, että näin merkittävä supistus korvauksiin johtaa myös siihen, että Suomi ei enää täytä EU:n potilasdirektiivin määräyksiä, joita on meillä sovellettu sv-korvausten kautta.

Potilaiden hoitamiseen tarvitaan myös jatkossa sekä terveyskeskuksia että yksityisvastaanottoja. Kela-korvaus tasaa yksittäisen potilaan hoitokustannuksia ja terveyskeskusten potilasjonoja.

Terve suu on osa yleisterveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua. Hammas- ja suusairaudet ovat yleisiä. Yleisimmät niistä ovat kroonisia infektiosairauksia. Suun krooniset tulehdukset voivat edesauttaa myös muiden vakavien sairauksien puhkeamista. Huono suunterveys on yksi riskitekijä esimerkiksi valtimokovettumataudin sekä sydän- ja aivoinfarktin taustalla.

Tuloksekas suun terveydenhuolto perustuu säännöllisiin tutkimuksiin. Kun tulehdukset havaitaan ajoissa, vältytään vakavilta infektioilta ja komplikaatioilta.