Juurihoito

Miten juurihoito tehdään ja onko se kivuliasta?

Onko juurihoidettu hammas kestävä?

Hammas joudutaan juurihoitamaan silloin, kun sen sisällä oleva, verisuonia ja hermoja sisältävä ydinkudos on tulehtunut tai tulehduksen seurauksena mennyt kuolioon. Tulehduksen syynä on usein syvä, hampaan ytimeen saakka ulottuva reikä. Hampaan ydin voi mennä kuolioon myös, jos sen verenkierto häiriintyy esimerkiksi ylimääräisen rasituksen johdosta tai jos hampaaseen kohdistuu voimakas isku.

Tällaisissa tapauksissa tavanomainen paikkaus ei riitä. Hoitamaton ydintulehdus voi levitäjuuren kärjen ympäristöön ja leukaluuhun. Luuhunkin asti levinnyt tulehdus yleensä paranee, kun syy poistetaan eli hammas juurihoidetaan.

Juurihoidossa hampaan ydin ja juurikanavat avataan ja puhdistetaan huolellisesti ja täytetään sitten erityisillä juurentäyttöaineilla. Juurihoidettu hammas toimii hoidon jälkeen kuten paikattu hammas, vaikkakin hoito saattaa haurastuttaa sitä. Hammas voi myös hieman tummua.

Juurihoito voi epäonnistua, jos juurikanavat ovat hyvin käyrät tai ne ovat osittain tai kokonaan luutuneet kiinni. Tällaiset hampaat voidaan usein hoitaa siten, että hampaan juuren kärkialue ja sitä ympäröivä luu puhdistetaan juurenpään leikkauksella. Kaikkiin hampaisiin leikkaus ei sovi, vaan hammas joudutaan poistamaan.

Juurihoidon vaatima aika ja hoidon kustannukset määräytyvät paljolti sen mukaan, mistä hampaasta on kysymys. Poskihampaat ovat kolmijuurisia ja suuritöisimpiä. Etuhampaat ovat yksijuurisia ja välihampaat joko yksi- tai kaksijuurisia.

Mikäli hampaan ydin ei ole kuollut, täytyy se puuduttaa ennen juurihoitoa.

Toisen välihampaan ydin on
tulehtunut. Juurenkärjessä näkyy