Aftat

Mitä aftat ovat?
Aftat ovat kivuliaita/kutiavia suun limakalvon haavaumia. Aftoja voi joskus ilmaantua suun limakalvoille jopa muutaman viikon välein. Ne eivät ole sama asia kuin herpesrakkulat, jotka ilmenevät tavallisimmin huulten ulkopinnalla tai suulaessa ja jotka ovat viruksen aiheuttamia.

Ovatko aftat yleisiä?
Jopa puolella ihmisistä on aftoja elämänsä aikana. Yleensä niitä alkaa ilmestyä lapsuusiässä, mutta suurimmalla osalla ne häviävät 30 ikävuoteen mennessä. Usein käy niin, että useampi perheenjäsen kärsii niistä, mikä voi johtua perinnöllisestä alttiudesta eikä niinkään taudin tarttumisesta ihmisestä toiseen.

Missä ja miten aftat ilmenevät?
Pienemmät (ns. afta minor -tyyppiset) aftat esiintyvät posken limakalvolla, huulissa, kielessä, ikenissä ja suunpohjassa eli nk. liikkuvan limakalvon alueella. Suurin osa tämäntyyppisistä aftoista on lyijykynän pään kokoisia ja voivat toisinaan esiintyä ryhmissä.
Suuret (ns. afta major -tyyppiset) aftat voivat ilmaantua samoihin kohtiin kuin pienemmät, usein nielurisojen lähelle tai kieleen. Ne saattavat olla hyvinkin kivuliaita etenkin niellessä. On myös mahdollista saada jopa 100 hyvin pientä aftaa kerralla (ns. herpetiformiset aftat), jotka voivat esiintyä missä tahansa suun limakalvojen alueella. Nämä kaksi viimeksi mainittua tyyppiä ovat kuitenkin hyvin harvinaisia.
On myös mahdollista, että aftoja tulee muualle kehon alueelle kuin suuhun, esimerkiksi silmiin tai sukupuolielimiin. Tästä on tärkeää mainita myös omalle hammaslääkärille, koska tällöin kyseessä voi olla laajempi oireyhtymä, joka tulisi selvittää.

Kuinka kauan aftojen parantuminen kestää?
Yleensä varsinaisen aftan ilmestymistä edeltää kutiava tunne sillä alueella, johon afta 6-24 tunnin kuluessa ilmaantuu. Aftan paraneminen kestää tavallisesti 7-10 vrk, suurimpien parantumiseen voi kuitenkin mennä kuusikin viikkoa.

Mikä aiheuttaa aftat?
Aftaa ei voi saada suutelemisesta tai yhteisistä ruokailuvälineistä, koska aftat eivät ole tarttuvia. Ne saattavat johtua kehon autoimmuunireaktiosta, mikä tarkoittaa sitä, että elimistön omat solut hyökkäävät suun pintakudoksen soluja vastaan.

Seuraavilla tekijöillä on arveltu olevan osuutta aftojen synnyssä:
• raudan tai vitamiinien puute (koskien erityisesti B12- tai C-vitamiinia)
• ruuansulatuselimistön sairaus kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus (= colitis ulcerosa)
• keliakia
• hormonaaliset syyt; monet naiset saavat aftoja kuukautisten aikaan
• stressi
• tietyt ruuat
• hammastahnat, jotka sisältävät natriumlauryylisulfaattia

Onko syytä huoleen?
Suurin osa aftoista paranee itsekseen. Kipua lievittää hyvä suuhygienia. Tässä voi käyttää apuna laimennettua klooriheksidiinisuuvettä, jota purskutellaan kerran päivässä. Sitä on saatavana apteekeista (Oral-B Klooriheksidiini Suuvesi®, Corsodyl®). Hammastahnaksi kannattaa valita tuote, jossa ei ole vaahdottavaa natriumlauryylisulfaattia (esim. Elmex®, Salutem®, Biotène®, BioXtra®, Air-lift®, Yotuel®, Sensodyne Gentle Whitening®, Zendium® ). Erittäin kipeisiin aftoihin voidaan käyttää paikallispuudutegeeliä (2-prosenttinen lidokaiinigeeli) paikallisesti ennen ruokailua helpottamaan syömistä. Toisinaan Longovital®-hivenainetabletin (luontaistuotekaupoista ja apteekeista) säännöllinen käyttö ehkäisee aftojen uusiutumista. Jos edellä mainitut keinot eivät tepsi tai afta ei ala parantua itsekseen, on hyvä kääntyä hammaslääkärin puoleen.

Mitä toimenpiteitä on odotettavissa, jos aftat uusiutuvat jatkuvasti?
Hammaslääkäri todennäköisesti suosittelee verinäytteen ottoa laboratoriokokeita varten ja voi lisäksi määrätä aftan paranemista edistävää lääkettä. Nämä lääkkeet eivät kuitenkaan estä aftoja uusiutumasta. Suurin osa lääkkeistä on kortisonipohjaisia mutta turvallisia paikallisessa käytössä, kunhan niitä ei niellä. Yleensä niiden teho on paras, kun niiden käyttö aloitetaan heti ensioireiden ilmaannuttua.

Itsehoito
Apteekeista on saatavilla ilman reseptiä geeli-, spray- ja tablettivalmisteita, jotka muodostavat suojaavan kalvon aftan päälle, ja näin vähentävät muutamaksi tunniksi kipua ja arkuutta.

Asiantuntijahoito
Aftojen hoitoon ei ole lääkettä, ja hoito on yleensä oireita lievittävää. Hammaslääkäri voi määrätä paikallisia kortisonivoiteita oireita helpottamaan. Lisäksi tetrasykliinipurskuttelusta voi olla joskus apua: 250 mg doksisykliinitabletti liuotetaan pieneen vesimäärään (esim. 2–5 ml) ja sitä purskutellaan suussa minuutin ajan neljästi päivässä, ja sen jälkeen liuos sylkäistään pois. Hoito saattaa tehota jo vuorokaudessa ja sitä voidaan jatkaa 4–5 vrk. Tämä hoito ei kuitenkaan sovellu raskaana oleville tai alle 12-vuotiaille lapsille, koska se voi aiheuttaa kiillevaurioita hampaisiin.
Jos suussa on useita aftoja ja suu on erittäin kipeä, voi hammaslääkäri määrätä tilapäisesti käytettäväksi paikallisia puuduttavia liuoksia, joilla puudutetaan afta-alue esimerkiksi ennen ruokailua.
Jos afta tai muu suun haavauma ei parane kolmessa viikossa, ota yhteyttä hammaslääkäriisi, joka tarvittaessa lähettää Sinut erikoislääkärille tai erikoishammaslääkärille tarkempia tutkimuksia varten. Mikäli aftat uusiutuvat nopeasti ja monta kertaa vuodessa, on syytä selvittää mahdollisen keliakian olemassaolo.

Kirjallisuutta:
- Meurman, Murtomaa, Le Bell, Autti: Therapia Odontologica, uudistettu laitos, 2003, s. 63, 64, 68, 558, 903, 959.