Etusivu - Hammaslääkäriliitto - Jäsenedut

Jäsenedut

Edunvalvonta

Hammaslääkäriliitto valvoo etujasi kaikissa työhön, työolosuhteisiin, palkkaukseen, ammatin harjoittamiseen ja koulutukseen liittyvissä kysymyksissä. Liitto on terveyspoliittinen vaikuttaja toimien suun terveydenhuollon asiantuntijatahona terveydenhuollon lainsäädäntö- ja uudistushankkeissa.

Hammaslääkäriliitolla on 26 paikallisosastoa, jotka valvovat alueellaan ammattikunnan etuja.
Paikallisen edunvalvonnan tavoitteena on olla mukana vaikuttamassa hammaslääkärin työoloihin ja alueen suun terveydenhuollon järjestelyihin, auttaa kollegoja ja informoida heitä ajankohtaisista asioista sekä tehdä paikallisesti yhteistyötä eri sektoreiden, viranomaisten ja tärkeiden yhteistyöjärjestöjen kanssa. Paikallisosastot ja niiden yhteyshenkilöt löytyvät Akava-kalenterista ja kotisivujen jäsenalueelta.

Terveyskeskuksissa akavalaisilla ryhmillä on oma luottamusmies. Yleensä tämä on lääkäri, jonka varamiehenä on hammaslääkäri, mutta myös hammaslääkäreitä on varsinaisina luottamusmiehinä. Luottamusmieheltä saat tietoja kaikista palvelussuhteeseen liittyvistä asioista.

Hammaslääkäriliitto kuuluu jäsenenä Lääkärikartelliin yhdessä Lääkäriliiton ja Eläinlääkäriliiton kanssa. Lääkärikartelli koordinoi lääkäriryhmien edunvalvontaa.

Hammaslääkäriliitto kuuluu keskusjärjestö Akavaan, jonka kautta hoidetaan akateemisesti koulutettujen asioita.

Neuvonta

Liiton toimistosta saat henkilökohtaista neuvontaa palvelussuhteisiin, palkkaukseen ja yksityissektorilla toimimiseen liittyvissä kysymyksissä sekä verotus- ja vakuutusasioissa sähköpostitse ja puhelimitse.

Jäsenetuna lakineuvonta yksityiselämän asioissa

Suomen Hammaslääkäriliitto ry:n jäsenillä on jäsenetuna oikeus saada Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy:stä  http://www.juridiabutzow.com puhelinneuvontaa jäsenten yksityiselämään kuuluvissa oikeudellisissa asioissa. Oikeuksien ja velvollisuuksien ennakointi säästää ristiriidoilta ja vahingoilta. Jäsenille palvelu on ilmainen.
Tarvitessasi oikeudellista neuvontaa voit soittaa klo 10.00-16.00 Asianajotoimisto Bützowin numeroon:

• Helsinkiin 010 6841 400
  • Hämeenlinnaan 010 6841 401
  • Jyväskylään 010 6841 402
  • Tampereelle 010 6841 403
  • Turkuun 010 6841 404

Ilmoita, että haluat keskustella neuvovan lakimiehen kanssa. Ota jäsennumerosi valmiiksi esille. Jos voit mainita myös oikeudenalan, keskuksen on helpompi yhdistää sopivalle lakimiehelle. Keskustelun sisältö on luottamuksellinen ja jää vaitiolovelvollisuuden piiriin. Lakimies kirjaa nimesi ja jäsennumerosi, jotta oikeutesi palveluun tulee tarkistetuksi.
Jos asia ei selviä puhelimessa, jäsen voi ottaa yhteyden lähimpään Bützowin toimistoon ja sopia toimeksiannosta, mutta toimeksiannoista veloitetaan erikseen.

Palvelun laajuus ja rajaukset
Puhelinneuvonta kattaa asiat, jotka jäsen voi esittää ja lakimies selvittää puhelimessa ilman perehtymistä asiakirjoihin tai sähköposteihin. Neuvonta ei koske asiakirjojen laatimista.
Jäsen voi kysyä neuvoa esimerkiksi asunto-osakkeisiin ja kiinteistöihin liittyvissä asioissa sekä muun muassa avio- ja avoliittoon, lapsiin, perintöön, testamentteihin, osituksiin, lahjoituksiin jne. liittyvissä asioissa.

Hammaslääkärilehti ja uutiskirje

Suomen Hammaslääkärilehti on hammaslääketiedettä ja ammattikunnan asioita monipuolisesti käsittelevä, alan tärkein ammattilehti. Hammaslääkärilehti ilmestyy 14 kertaa vuodessa.

Lisäksi jäsenet saavat jäsenetuna sähköisen uutiskirjeen.

Verkkopalvelut

Hammaslääkäriliiton kotisivut

Hammaslääkäriliiton kotisivuilta saat monipuolista tietoa hammaslääkärin ammatin harjoittamisesta. Laajemmin tietoa löydät kotisivujen jäsenalueelta. Sieltä löytyy hammaslääkärin ammattitoimintaan liittyviä ohjeita, ajankohtaisia teemasivuja, Palkkasondi sekä oman hinnaston tulostamismahdollisuus yksityishammaslääkäreille.

Jäsensivuille pääset FiMnet-tunnuksellasi. Lääkärikompassi (ent. Fennomed) toimittaa FiMnet-tunnukset uusille jäsenille. Jos olet kadottanut tai unohtanut tunnuksesi/salasanasi, voit tilata ne Lääkärikompassista.

FiMnet-tunnuksella käytettävissä olevat palvelut

FiMnet-tunnuksella saat jäsenalueen lisäksi käyttöösi fimnet.fi-päätteisen sähköpostiosoitteen ja pääsyn FiMnetin jäsenalueelle, joka tarjoaa palveluina mm. keskustelufoorumin, ja pääsyn useisiin lääketieteellisiin tietokantoihin sekä puhelinreseptipalkkiojärjestelmään PuhTiin.

Terveysportti

Hammaslääkärinä käytössäsi on maamme kattavin terveysalan portaali. Terveysportissa saat käyttöösi maksutta Kodin lääkeoppaan, Lääkkeet ja hinnat -palvelun, Duodecim-lehden sekä ICD-10-koodiston, Kelan lomakkeet, Cochrane Libraryn ja Uutispalvelu Duodecimin sähkeuutiset. Halutessasi voit ostaa käyttöoikeuksia lääketieteellisiin tietokantoihin kuten Therapia Odontologicaan. Voit rekisteröityä Terveysportin käyttäjäksi FiMnet-tunnustasi käyttäen osoitteessa www.terveysportti.fi.

Hammaslääkäriportaali

Hammaslääkäreille tutkimusreferaatteja, uutisia ja työkaluja internetissä tarjoava Hammaslääkäriportaali on Hammaslääkäriliiton maksuton jäsenetu. Rekisteröityminen ja portaaliin kirjautuminen tapahtuvat FiMnet-tunnuksella osoitteessa www.hammaslaakariportaali.fi. Hammaslääkäriportaali on osa Terve Media Oy:n tuottamaa terveydenhuollon ammattilaisten sivustoperhettä.

Etsi hammaslääkäri -palvelu

Etsi Hammaslääkäri -palvelussa (www.etsihammaslaakari.fi) voit maksutta mainostaa yksityisvastaanottoasi. Palvelun tarkoituksena on edistää yksityishammaslääkäripalvelujen käyttöä ja auttaa kuluttajia etsimään hammaslääkäriä esimerkiksi nimen, paikkakunnan ja kielitaidon perusteella. Palveluun rekisteröityminen tapahtuu ko. sivuston vasemmalla palstalla olevasta linkistä Rekisteröidy palveluun, jota kautta tehdään myös jatkossa mahdollisesti tiedoissa tapahtuvat muutokset).

Työttömyyskassan jäsenyys ja työttömyysturva

Virka- ja työsuhteisten hammaslääkärien kannattaa liittyä Lääkäreiden työttömyyskassaan, sillä se maksaa korvausta lomautuksen, työttömyyden tai vuorotteluvapaan ajalta. Hammaslääkäriliiton jäsenmaksuun ei sisälly työttömyyskassan jäsenmaksu, vaan kassaan tulee liittyä erikseen.

Työttömyyskassan jäsenmaksu on 23 euroa vuonna 2014. Maksu on verotuksessa vähennyskelpoinen. Liittymistä haetaan kirjallisesti lomakkeella, joka löytyy työttömyyskassan verkkosivuilta. Kassa toimii Lääkäritalossa ja sen johtaja on Carola Ylenius-Nykänen puh. (09) 393 0727.

Jäsenkortti ja kalenteri

Hammaslääkäriliitolla, Hammaslääkäriseura Apollonialla ja Odontologiska Samfundet i Finlandilla on yhteinen kännykkään ladattava jäsenkortti. Jäsenkortista tarkistat jäsentietosi ja voit osoittaa olevasi Hammaslääkäriliiton jäsen ja samalla olevasi Suomessa laillistettu hammaslääkäri tai alan opiskelija. Lisätietoja sähköisestä jäsenkortista ja tiluasohjeet löydät tästä.

Liiton jäsenenä saat Hammaslääkäreiden Akava-kalenterin.

Jäsentuotteet

Jäsenten käyntikortit

Hammaslääkäriliiton jäsenenä voit tilata käyntikortteja, joissa on Liiton tunnus ja teksti "Suomen Hammaslääkäriliiton jäsen". Halutessasi voit tilata myös käyntikortin, jonka kääntöpuolella on ajanvaraustaulukko. Tilaat käyntikortit kätevästi Liiton kotisivujen jäsenalueelta, jonka etusivulla on linkki tilauspalveluun. Sieltä löytyvät käyntikorttimallit, tilausohjeet ja hinnat. Palvelu on toteutettu yhteistyössä kirjapaino Painonet Oy:n kanssa.

Nimineula, leimasin, jäsenmerkki

Uutena varsinaisena jäsenenä saat liittymislahjana joko Hammaslääkäriliiton tunnuksella varustetun pöytäleimasimen tai hammaslääkärin nimineulan.

Jäsenenä voit tilata hammaslääkärin leimasimen tai leimasinkynän. Tilauksen voit tehdä Liiton kotisivujen jäsenalueelta löytyvällä lomakkeella. Jäsenpalvelu on toteutettu Oy Helsingin Leimasintehdas Ab:n kanssa.

Nimineulan voit tilata Liiton toimistosta, hinta 10 euroa. Tilaukset Seija Kokoralle, puh. (09) 6220 2548.

Liitolla on myös jäsenmerkki, jonka hinta on 8 euroa. Tilaukset Tiina Kokkoselle, puh. (09) 6220 2531 tai tiina.kokkonen@hammaslaakarilitto.fi.

Koulutus

Liitto järjestää hammaslääkärin ammattitoimintaa tukevaa koulutusta omana toimintana ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Hammaslääkäreitä palveleva toimistoaineisto ja terveyskasvatusaineisto

Hammaslääkäriliiton Kustannus Oy myy hammaslääkärin työssä tarvittavia lomakkeita ja terveyskasvatusaineistoa.

Vierumäen lomahuoneisto

Jäsenenä voit lomailla Liiton omistamassa lomahuoneistossa Vierumäellä ympäri vuoden. Huoneiston varustetaso on korkeatasoinen ja siinä on majoitustilat kuudelle hengelle. Vierumäellä käytössäsi on monipuoliset palvelut ja harrastusmahdollisuudet. Katso huoneiston pohjapiirrosta ja Hammaslääkärilehdessä 9/2007 ollutta artikkelia, jossa lomahuoneistoa esitellään.

Loma-ajat arvotaan hakijoiden kesken kolme kertaa vuodessa. Hakuajoista tiedotetaan Hammaslääkärilehdessä, Liiton uutiskirjeessä ja Liiton kotisivuilla, josta löytyy myös varauslomake ja tiedot vapaista loma-ajoista. Huoneisto vuokrataan arkipäiviksi (ma klo 16 - to klo 12) ja viikonlopuksi (to klo 16 - ma klo 12). Arvonnan jälkeen vapaiksi jääneitä aikoja voi varata tästä. Palautetta lomahuoneistosta voit antaa tästä.  Loma-aikojen arvontaan voi ilmoittautua tästä.

Vakuutukset

Hammaslääkäriliitto on neuvotellut jäsenilleen edullisia vakuutuksia Pohjolasta.

Jäsenmaksuun sisältyviä vakuutuksia ovat ammatillinen vastuu- ja oikeusturvavakuutus ja ammattitaudin varalta työkyvyttömyysvakuutus. Työkyvyttömyysvakuutus täydentää lakisääteistä tapaturmavakuutusta niissä tilanteissa, joissa ammattitauti aiheuttaa pysyvän työkyvyttömyyden.

Virka- ja työsuhteessa oleville työnantaja ottaa lakisääteisen tapaturmavakuutuksen. Yksityishammaslääkäreiden tulee itse ottaa yrittäjien vapaaehtoinen tapaturmavakuutus tapaturmavakuutuslain 57 §:n mukaisena, jolloin vakuutuksen perusteella korvataan myös ammattitaudin aiheuttamaa ansionmenetystä.

Liitto on neuvotellut yksityispraktiikkaa harjoittaville jäsenille potilasvakuutuksen ryhmävakuutuksena, jolloin se on edullisempi kuin suoraan vakuutusyhtiöstä otettuna. Vakuutus otetaan Liiton kautta. Julkisen työnantajan palveluksessa oleville hammaslääkäreille on työnantaja ottanut potilasvakuutuksen. Potilasvakuutuskeskus hoitaa kaikki potilasvahinkojen korvauskäsittelyyn liittyvät kysymykset. Yhteystiedot: Bulevardi 28, 00120 Helsinki, puh. (09) 680 401, www.potilasvakuutuskeskus.fi.

Lisäksi yksityispraktiikkaa harjoittaville jäsenille on neuvoteltu etu yritystoiminnan keskeytysvakuutuksesta. Hammaslääkäriliitto on sopinut edullisista jäsenehdoista myös seuraaviin kodin ja perheen vakuutuksiin, jotka jäsen tai perheenjäsen itse hankkii:

• bonukseton laaja kotivakuutus
• kotivakuutus
• uusi omakoti-vakuutus
• perheen vastuuvakuutus
• perheen oikeusturvavakuutus
• arvotavaravakuutus
• pienvenevakuutus
• tapaturmavakuutus
• matkatavaravakuutus
• matkustajavakuutus
• autovakuutus
• järjestön perushenkivakuutus

Lisätietoja vakuutuksista löytyy Liiton kotisivujen jäsenalueelta ja Pohjolan verkkopalvelusta.

Perintäpalvelut

Lindorff Oy tarjoaa Suomen Hammaslääkäriliiton jäsenille luottotieto- ja perintäpalveluita. Kysy tarkempia tietoja Lindorff Oy:stä puh. 010 2700 00, www.lindorff.fi.

Akavan jäsenedut

Akavan jäsenjärjestöjen jäsenenä voit käyttää hyväksesi Akavan jäsenetuja, esimerkiksi risteily-, hotelli- ja polttoaine-etuja. Käytössäsi on myös yhteisakavalainen jäsenetupalvelu, joka sisältää erilaisia vaihtuvia tuotteita, tarjouksia ja kampanjoita. Palvelusivusto löytyy osoitteesta www.jasenedut.fi, Liiton kotisivuilla olevasta linkista ja Facebookista. Rekisteröitymällä palveluun näet jäsenetuhinnat ja tarvittavat kampajakoodit. Jäsenedut saat käyttöösi jäsenkorttia näyttämällä tai erikseen määrätyillä kampanjakoodeilla.

A-lomat ry on Akava-järjestöjen lomajärjestö. Voit hyödyntää lomatuettuja aktiivilomia ja vuokrata mökkejä eri puolilta Suomea.

Hertz Autovuokraamo
Hertz Autovuokraamo tarjoaa Akavan jäsenille Suomessa ja ulkomailla jopa 15 prosentin alennusta edullisimmista julkaistuista jäsenetuhinnasta (=Member Benefit -hinnasta). Alennuksen saa mainitsemalla Akavan sopimustunnisteen CDP 832070 varausvaiheessa. Varaukset www.hertz.fi, Hertzin varauspalvelusta puh. 0200 11 22 33 (0,75 €/min + pvm/mpm) tai hertz.etutaka.hertz.fi tai omasta matkatoimistostasi.Lisätietoja Hertzin tiedotteesta.

Teboil
Akavan jäsenjärjestöjen jäsenet saavat maksuttomalla Teboil Maksuaikakortilla alennuksia polttoaineista. Edut saa kaikilta Teboil-huoltamoilta ja automaattiasemilta, lukuun ottamatta nettohintapohjaisia Teboil Express-automaattiasemia. Ohjeet kortin tilaamisesta ja käyttöehdoista löytyvät tästä.

Viking Line myöntää Akavan jäsenille alennuksia risteilyhinnoista.

Tallink Silja
Tallink Silja tarjoaa akavalaisille mahdollisuuden liittyä Tallink Siljan Club One -jäseneksi ilmaiseksi, suoraan keskimmäiselle Silver -tasolle. Silver-tason etuihin kuuluu mm. 20 % perusalennus sekä 35 % ennakkovaraajan etu tietyistä normaalihintaisista tuotteista. Lisätietoa eduista www.clubone.fi. Club One asiakkaaksi osoitteessa www.clubone.fi/erikoisliittyminen. Varauksen ja vuokrauksen yhteydessä käytetään tunnisteena Akavan asiakasnumeroa: AKAVA / 9057.

S-ryhmän hotelliketjut Sokos Hotels ja Radisson Blu Hotels
S-ryhmän hotelliketjut Sokos Hotellit ja Radisson Blu -hotellit tarjoavat Akavan jäsenistölle kausittain vaihtuvia tarjouksia. Voimassaoleva jäsenkortti tai muu todistus jäsenyydestä esitettävä hotellin vastaanotossa sisäänkirjoittautumisen yhteydessä.

Lisätietoja muista Akavan jäseneduista osoitteesta www.akava.fi ja Hammaslääkäriliiton toimistosta.

Yhteisakavalaiset jäsenedut

Oman liiton etujen lisäksi käytössäsi on yhteisakavalaisen Jäsenedut.fi-palvelun tarjoamat jäsenedut ja tarjoukset.
Palvelu löytyy myös Facebookista.
Rekisteröitymällä palveluun näet jäsenetuhinnat ja kampanjakoodit. Jäsenedut saat käyttöösi liiton jäsenkorttia näyttämällä tai kampanjakohtaisella koodilla. Palvelussa on mukana enemmistö akavalaista liitoista.

Palvelun tuottaa liitoille InMind Production Oy, yhteyshenkilöt:
Yhteyspäällikkö Marja-Liisa Häkli  (edut), Kimmo Korpijaakko (liittyminen, tekniset kysymykset)

Palaute Ohjeet Sivukartta
Suomen Hammaslääkäriliitto 2005