Hammaslääkäri ja etiikka

Hammaslääkärin etiikka

Etiikka kuvaa ja perustelee hyviä ja oikeita tapoja elää ja toimia. Terveydenhuollon etiikassa keskeistä on ihmisarvon ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen, ihmiselämän suojelu ja terveyden edistäminen.

Hammaslääkärin tehtävä on huolehtia potilaitten suunterveydestä.

Päämäärinä ovat:

• terveyden ylläpitäminen ja edistäminen
  • sairauksien ehkäiseminen
  • sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen

Hammaslääkäriliitto kannustaa jäseniään eettisiin pohdintoihin sekä osallistumaan eettisiä asioita koskevaan keskusteluun.

Liitto on antanut jäsenilleen eettiset ohjeet ja liittynyt Lääkäriliiton lääkärinpalvelujen markkinointia koskeviin ohjeisiin. Liiton jäsenenä  hammaslääkäri sitoutuu noudattamaan näitä ohjeita.

Lisäksi Lääkäriliiton laatimien Lääkärin eettisten ohjeiden periaatteet koskevat myös hammaslääkärikuntaa. Hammaslääkäriliitto omaksuu Lääkärin eettisissä ohjeissa ilmenevät periaatteet myös hammaslääkärien ammattikuntaa koskeviksi. Nämä periaatteet täsmentyvät Hammaslääkäriliiton eettisissä ohjeissa, jotka sitovat Hammaslääkäriliiton jäseniä. Lääkäriliiton jäseniä sitovat Lääkärin eettiset ohjeet, johon ovat sitoutuneet lisäksi Duodecim ja Finska Läkaresällskapet.

Lisäksi on hyvä noudattaa sosiaalisessa mediassa ammatillisesti ja eettisesti vastuullisesti toimimiseen annettuja ohjeita.

Hammaslääkäriliitossa eettisiä asioita sekä potilasturvallisuuteen ja laatuun liittyviä asioita käsittelee ja pohtii eettinen valiokunta.

Vastaa Arkipäivän etiikkaa -kyselyyn

Arkipäivän etiikkaa -kyselyssä jäsenet pohtivat erilaisia työssä vastaan tulevia tilanteita ja muita eettisiä kysymyksiä. Kyselyjen herättämiä ajatuksia ja vastausjakaumaa käsitellään myös Hammaslääkärilehdessä. Arkipäivän etiikkaa -kyselyt laatii liiton eettinen valiokunta.

Arkipäivän etiikkaa - kestävä kehitys

Hammaslääkäriliiton Etiikkapäivä

Hammaslääkäriliiton vuosittain järjestämä Etiikkapäivä auttaa jäseniä tekemään eettisesti kestäviä valintoja omassa työssään.

Etiikkapäivän ohjelmassa on luentoja ja yhteistä pohdintaa terveydenhuollon etiikasta hammaslääkärin työn näkökulmasta. Päivä on tarkoitettu kaikille liiton jäsenille.

Lääkärin etiikka -kirja verkossa

Vuonna 2021 uudistettu Lääkäriliiton julkaisema Lääkärin etiikka -kirja antaa työkaluja päätöksentekoon ja kuvaa eettisesti perusteltuja ratkaisumalleja. Läkaretik på svenska.

Hammashoidon etiikka on huomioitu uudistetussa, sähköisessä kirjassa entistä laajemmin.

Painetun kirjan voi tilata Lääkäriliitosta: https://www.laakarikompassi.fi/julkaisut.

Lääkärien eettinen foorumi

Lääkärijärjestöjen yhteistyönä koottu Lääkärien eettinen foorumi on tarkoitettu lääkärin työssä heräävien eettisten ongelmien pohdintaan. Hammaslääkärit voivat lähettää ongelmallisen tapauksen kuvauksen ja kysymyksen sivuston kautta foorumin keskusteluun. Eettisestä pohdinnasta kiinnostuneet kokeneet kollegat käsittelevät kysymyksiä luottamuksellisesti.

ETENE

Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE käsittelee sosiaali- ja terveysalaan sekä potilaan ja asiakkaan asemaan liittyviä eettisiä kysymyksiä periaatteelliselta kannalta.

IDEALS

Kansainvälisesti hammaslääkärin etiikkaa käsitellään International Dental Ethics and Law Society (IDEALS) -järjestössä.

Hammaslääkärin etiikka

Hammaslääkäriliiton eettinen ohjeisto

Etiikka ja eettiset ohjeet eivät anna valmiita ratkaisuja, mutta ne auttavat tekemään eettisesti kestäviä valintoja haastavissa hoitotilanteissa. Tärkeää on itse pohtia, miten toimii ja miksi. Hammaslääkäriliiton eettinen ohjeisto sisältää Hammaslääkärin valan ja Eettiset ohjeet.