Hammaslääkäri terveyden edistäjänä

Suun sairauksien ennaltaehkäisy ja potilaiden omahoidon tukeminen ovat olennainen osa hammaslääkärin työtä. Hammaslääkäri antaa terveysneuvontaa ja motivoi potilasta hampaiden puhdistamiseen ja muuhun itsehoitoon sekä terveelliseen ravitsemukseen ja elintapoihin. Lisäksi vastaanotolla tehdään ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä, kuten hampaiden fluorausta ja pinnoitteita reikiintymisen estämiseksi. Myös yhteistyö neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulujen sekä muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa on tärkeää.

Potilas on hoitotiimin aktiivinen jäsen. Hän osallistuu hoidon suunnitteluun ja huolehtii omasta osuudestaan eli omahoidon onnistumisesta. Myös suuhygienistit ja hammashoitajat osallistuvat hoitotiimissä suunterveyden edistämiseen.

Potilas on hoitotiimin aktiivinen jäsen.

Suunterveyttä läpi elämän

Suunterveys on osa koko kehon terveyttä, ja terve suu on keskeinen hyvinvoinnin edellytys. Huono suunterveys on tutkimusten mukaan yksi riskitekijä esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien taustalla.

Hyvän suunterveyden luominen alkaa jo raskausaikana. Elinikäisen suunterveyden luomiseksi lapsen suunterveydestä huolehditaan hyvällä suuhygienialla ja terveellisillä ruokatottumuksilla. Vanhempien hyvästä esimerkistä lapsilla on mahdollisuus omaksua hyvät tavat ja oppia huolehtimaan suunterveydestään läpi elämän.

Hammaslääkäriliitto suunterveyden puolesta

Suunterveyden edistäminen on tärkeä osa Hammaslääkäriliiton toimintaa. Seuraamme ja nostamme esille ajankohtaisia suunterveyden teemoja.

Tavoitteena on ehkäistä hammas- ja suusairauksia sekä kannustaa terveellisiin elintapoihin.

• Terveyden edistämisen asiantuntijahammaslääkäri: Aija Hietala-Lenkkeri, aija.hietala-lenkkeri(at)hammaslaakariliitto.fi

Hammaslääkäriliitto luo työkaluja suun terveydeksi

Teemme yhteistyötä muiden kansanterveyttä edistävien toimijoiden kanssa. Tuomme suunterveyden merkitystä esille osallistumalla terveyttä edistäviin ja elinympäristöjen terveellisyyttä parantaviin hankkeisiin ja verkostoihin.

Hammaslääkäriliitto julkaisee suunterveyttä edistävää materiaalia hammaslääkäreille ja suurelle yleisölle.

Suunterveystietoa ja yhteistyötä:

Materiaalit hammaslääkäreille

Hammaslääkäriliiton ja Sydänliiton yhteistyönä hammaslääkärit pitävät paikallisten sydänyhdistysten luentotilaisuuksissa Suu&sydän-luentoja. Tätä varten on tuotettu Suu&sydän-luentopaketti. Ota aineisto käyttöön jäsensivuilla!