Suunterveyden merkitys yleisterveydelle

Suunterveys on osa koko kehon terveyttä ja hyvää elämänlaatua. Terve suu on keskeinen hyvinvoinnin edellytys. Huono suunterveys on myös yksi riskitekijä mm. valtimokovettumataudin sekä sydän- ja aivoinfarktin taustalla. Lisäksi hampaiston infektiot huonontavat monen kroonisen sairauden, kuten reuman ja diabeteksen hoitotasapainoa.

Suunterveyttä ylläpidät parhaiten terveellisillä elintavoilla, säännöllisellä, terveellisellä ravitsemuksella, välttämällä napostelua pitkin päivää ja puhdistamalla hampaat huolellisesti aamuin illoin fluorihammastahnalla.

Hammas- ja suusairaudet ovat yleisiä ja yleisimmät niistä ovat kroonisia tulehdus- eli infektiosairauksia. Ne ovat pääosin oireettomia tai vähäoireisia, joten ne pääsevät helposti etenemään huomaamatta. Isolla osalla aikuisista on suussaan jonkinasteinen krooninen tulehdus. Siksi säännöllinen hammaslääkärin tutkimus tulehdusten hoitamiseksi on tärkeää.

Suun tulehdus voi levitä
muualle kehoon

Joskus tulehdus voi levitä suun alueelta muualle kehoon. Suun tulehdukset voivat levitä suoraan verenkierron välityksellä, immunologisten mekanismien kautta ja mahdollisesti myös endotoksiinien (bakteerien tuhoutuessa vapautuvien myrkkyaineiden) välityksellä.

Pahimmillaan ne voivat aiheuttaa esimerkiksi verenmyrkytyksen, sydämen sisäkalvon tulehduksen (endokardiitin), nikamatulehduksen tai paiseita muualla elimistössä, kuten aivoissa, keuhkoissa, vatsaontelossa ja maksassa. Näin vakavat tapaukset ovat onneksi harvinaisia.

Suun infektiot riskitekijänä
moniin yleissairauksiin

Huono suunterveys on yksi riskitekijä mm. valtimokovettumataudin sekä sydän- ja aivoinfarktin taustalla.

Suun kroonisten infektioiden on todettu liittyvän myös varusmiesten hengitystieinfektioiden yleisyyteen ja tiheyteen, vauvojen alhaiseen syntymäpainoon ja keuhkokuumeiden määrään vanhuksilla. On myös esitetty, että suun krooninen infektio voisi toimia pitkään etsittynä tuntemattomana reumaa laukaisevana tekijänä henkilöllä, jolla on sairauteen perinnöllinen alttius.

Lisäksi hampaiston infektiot huonontavat monien kroonisten sairauksien, kuten reuman ja diabeteksen hoitotasapainoa.

Tutustu I love suu -kampanjaan

• I Iove suu on Hammaslääkäriliiton valtakunnallinen suunterveyden kampanja.
  • Painopiste on tavallisimpien suun sairauksien – karieksen ja parodontiitin – ennaltaehkäisyssä, varhaishoidossa ja omahoidossa sekä suomalaisten suunterveyden parantamisessa.
  • Muistutamme myös suunterveyden merkityksestä yleisterveydelle.
  • ilovesuu.fi
  • Seuraa kampanjan Facebook-sivuja