Terveelliset ruokatottumukset

Terveelliset ruokatottumukset ovat hyväksi myös suunterveydelle ja hampaille. Ja päinvastoin: hampaille terveellisillä ruokatottumuksilla on terveellinen vaikutus koko kehoon.

Mikä on hyväksi hampaille?

  • Suosi säännöllistä ateriarytmiä.
  • Syö muutama kunnollinen ateria päivittäin, ja vältä napostelua aterioiden välillä.
  • Juo janojuomaksi vettä.
  • Makeat ja happamat tuotteet on hyvä nauttia aterioiden yhteydessä.

Vältä napostelua pitkin päivää.

Sopiva ruokailukertojen määrä on 5–6 päivässä. Silloin sylki ehtii välillä neutraloida suun happamuutta ja liuenneet mineraalit ehtivät palata takaisin hampaan pintaan.

Rajaa sokerin käyttökertoja. Makean usein toistuva nauttiminen aiheuttaa liikaa happohyökkäyksiä. Varsinkin lasten tulee välttää päivittäistä makeisten syömistä. Keskitä makeat herkkuhetkiin, mielellään aterioiden yhteyteen.

Happoja muodostuu helposti mm. seuraavien ruoka-aineiden sisältämistä hiilihydraateista:

  • sokerilla makeutut leivonnaiset ja makeiset
  • kaakao ja muut sokeroidut juomat
  • sokeroidut murot
  • perunalastut yms. naksut
  • hillot ja marmeladit
  • kuivatut hedelmät

Ravintoaineet, joissa on sokeria ja happoja, aiheuttavat sekä hampaiden reikiintymistä että hammaseroosiota. Mitä useammin suussa on sokeripitoista tai hapanta, sitä haitallisempi vaikutus on hampaille.

Ksylitoli ehkäisee hampaiden reikiintymistä käytettynä ruokailun jälkeen vähintään 3 kertaa päivässä.

Aiheuttavatko ruoka-aineet hampaiden eroosiota?

Happamat ruoat ja juomat voivat aiheuttaa hampaiden eroosiota.

Happamia tuotteita ovat esim.

  • virvoitusjuomat, light-juomat
  • urheilu- ja energiajuomat
  • mehut (mm. appelsiini- ja omenatäysmehut, marjamehut)
  • sitrushedelmät
  • etikkaiset ruoat

Energiajuomilla on jopa suurempi eroosiovaikutus kuin virvoitusjuomilla.

Tavallinen, maustamaton kivennäisvesi ei aiheuta eroosiota.

Voiko happamien tuotteiden haittoja lieventää?

Näin vähennät hapon hampaita syövyttävää vaikutusta:

  • huuhdo suu vedellä tai maidolla
  • pureskele juustoa (neutraloi happamuutta)
  • nauti happamat tuotteet aterioiden yhteydessä
  • syö marjat, hedelmät ja vihannekset kokonaisina

Mehut ovat happamampia kuin kokonaiset kasvikset, joten ne aiheuttavat herkemmin hampaiden eroosiota. Lisäksi hedelmiä tai vihanneksia pureskellessa lisääntyy syljen eritys. Sylki huuhtelee hampaita ja neutraloi suun happamuutta.


Tutustu I love suu -kampanjaan

  • I Iove suu on Hammaslääkäriliiton valtakunnallinen suunterveyden kampanja.
  • Painopiste on tavallisimpien suun sairauksien – karieksen ja parodontiitin – ennaltaehkäisyssä, varhaishoidossa ja omahoidossa sekä suomalaisten suunterveyden parantamisessa.
  • Muistutamme myös suunterveyden merkityksestä yleisterveydelle.
  • ilovesuu.fi
  • Seuraa kampanjan Facebook-sivuja
Mikä on happohyökkays?

Happohyökkäys tarkoittaa reaktiota, jossa suun bakteerit tuottavat sokereista ja muista hiilihydraateista happoja, jotka liuottavat hammaskiilteestä mineraaleja (demineralisaatio).

Lähes jokainen syömis- ja juomiskerta aiheuttaa suussamme happohyökkäyksen.

Näin ehkäiset happohyökkäysten haitallisia vaikutuksia

Nauti ksylitolituotteita, kuten purkkaa tai pastilleja, heti aterian tai välipalan jälkeen.

Pureskelu on paras syljen erityksen lisääjä. Pureskelua vaativia ruoka-aineita ovat esimerkiksi täysviljatuotteet, kasvikset ja hedelmät.

Syljen erityksen lisääntyminen auttaa hampaita korjaamaan happohyökkäyksen aiheuttamia vaurioita.

Paljonko sokeria voi käyttää?

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan, että ravintoon lisätyn sokerin osuus muodostaisi korkeintaan 10 prosenttia päivittäisestä energiasta.

Käytännössä se tarkoittaa miehille 68 grammaa eli 17 teelusikallista ja naisille 54 grammaa eli 13 teelusikallista lisättyä sokeria.

Lisätty sokeri tarkoittaa muuta kuin esimerkiksi hedelmien ja maitotuotteiden omaa luontaista sokeria.

Tiedostot

Custom addthis block