Suunterveys koostuu terveistä hampaista, ikenistä ja hampaiden kiinnityskudoksista, limakalvoista ja purennasta.

Jokainen voi hyvällä omahoidolla vaikuttaa omaan suunterveyteensä. Omahoidossa keskeisiä ovat huolellinen hampaiden harjaaminen fluorihammastahnalla kaksi kertaa päivässä, hammasvälien puhdistaminen päivittäin, terveelliset ruokatottumukset ja säännölliset hammaslääkärin tutkimuksessa käynnit yksilöllisesti määritellyin väliajoin.

Elinikäinen suunterveysperusta luodaan jo odostusaikana ja varhaislapsuudessa. Vanhempien antama hyvä esimerkki opettaa lapset ylläpitämään suunterveyttään läpi elämän.

Jokaisella on oikeus puhtaaseen suuhun - tehdään suunterveydestä huolehtimisesta tärkeää ja kivaa!

Tutustu Hammaslääkäriliiton Avaa suu -suunterveyskampanjaan ja seuraa sitä Facebookissa.

Terve suu

Yleistietoa suunterveydestä

Hyvä suunterveys on olennainen osa hyvinvointia ja yleisterveyttä.
Suunterveys eri ikäkausina

Eri ikäkausina suunterveyteen vaikuttavat tekijät ja sen ylläpitämisen haasteet ovat erilaisia.
Suun alueen sairaudet ja tapaturmat

Suun sairaudet ja tapaturmat

Hampaiden reikiintymisen ja ikenien ja hampaiden tukikudosten sairauksien lisäksi yleisiä suun alueen vaivoja ovat esimerkiksi hammasytimen tulehdus, hammaseroosio, purentavaivat, limakalvojen sairaudet ja erilaiset traumat.
Potilas hammaslääkärin vastaanotolla

Suun hoitotoimenpiteet

Yleisimpiä hoitotoimenpiteitä ovat karieksen ja iensairauksien varhaishoito, hampaiden paikkaus, hampaiden kiinnityskudossairauden eli parodontiitin hoito, oikomishoito ja purentavaivojen hoito.