Koulutuksen rakenne ja sisältö

Suugeriatrian erityispätevyys muodostuu seuraavista osioista:
  • kurssimuotoinen koulutus
  • omatoiminen opiskelu (kirjallisuuteen perehtyminen, oman oppimisen reflektointi, portfolion täyttäminen)
  • käytäntöön perehtyminen ja
  • kirjallinen kuulustelu.

Erityispätevyyteen johtava kurssimuotoinen koulutus (yhteensä 160 tuntia) käsittää kaikilta vaadittavan runkokoulutuksen (100 tuntia) sekä valinnaisen koulutusosuuden (60 tuntia).

Erityispätevyys voidaan myöntää aikaisintaan kahden vuoden kliinisen työkokemuksen jälkeen. Erityispätevyyttä haettaessa tulee käytännön perehtyminen ja kurssimuotoinen koulutus olla suoritettuna viimeksi kuluneiden kahdeksan vuoden aikana, eikä erityispätevyyskuulustelun suorittamisesta saa olla kulunut yli neljää vuotta. Täytetty portfolio ja kurssimuotoisen koulutuksen todistukset tulee esittää erityispätevyydestä vastaavalle toimikunnalle erityispätevyyttä haettaessa.

Gerontologian monitieteisiin perusopintoihin kuuluvia kursseja voi suorittaa yksittäin ja niiden suorittaminen on hyvin vapaamuotoista – ei aikaan tai paikkaan sidottua, vaan itsenäistä opiskelua.

Luentopakkoa ei ole, vaan opinnot voidaan suorittaa omalta paikkakunnalta käsin oppimistehtävinä, verkko-opintoina ja tentteinä. Sivun oikeasta reunasta löydät linkkejä soveltuviin koulutuksiin sekä muita hyödyllisiä linkkejä.

Kurssimuotoinen koulutus

Kurssimuotoinen runkokoulutus

Koulutus on laajuudeltaan 100 tuntia ja sen tulee sisältää vähintään 15 tuntia kultakin seuraavalta osa-alueelta:

• Ikääntymiseen liittyvät ilmiöt yleensä ja vanhuspotilaiden kohtaaminen (Gerontologia)
  • Ikääntyneiden sairaudet sekä fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen toimintakyky sekä kliininen farmakologia (Geriatria)
  • Sairauksien ja ikääntymiseen liittyvien ilmiöiden huomioon ottaminen suun terveydenhoidossa sekä ikääntymismuutosten erityispiirteet suussa. Suun terveydenhoidon toimenpiteiden erityispiirteet ikääntyneillä (Gerodontologia)
  • Ikääntyneet sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmässä

Kurssimuotoinen valinnainen koulutus

Koulutus on laajuudeltaan 60 tuntia ja se voi sisältää opintoja yleisemmin gerontologiasta, geriatriasta, gerodontologiasta, vanhustyöstä tai vanhuspolitiikasta. Suugeriatrian tai geriatrian alalta tehdyllä tieteellisellä tutkimuksella ja/tai opetustehtävillä voidaan harkinnanvaraisesti korvata osa valinnaisesta koulutuksesta.

Käytäntöön perehtyminen

Erityispätevyys edellyttää pääsääntöisesti iäkkäiden henkilöiden hoitoon liittyvää työkokemusta perusterveydenhuollon (terveyskeskuksessa ja/ tai yksityishammaslääkärin vastaanotolla) tai erikoissairaanhoidon toimintayksikössä ja/tai muussa vanhusten hoitoa antavassa organisaatiossa tai yksikössä.
 Iäkkäällä henkilöllä tässä yhteydessä tarkoitetaan henkilöä, jonka fyysinen, kognitiivinen, psyykkinen tai sosiaalinen toimintakyky on heikentynyt korkean iän myötä alkaneiden, lisääntyneiden tai pahentuneiden sairauksien tai vammojen vuoksi taikka korkeaan ikään liittyvän rappeutumisen johdosta. Osa työkokemuksesta voi kertyä ikääntyneiden henkilöiden hoidosta. Ikääntyneellä väestöllä tarkoitetaan vanhuuseläkkeeseen oikeuttavassa iässä olevaa väestönosaa (65 vuotta). Työskentelyn tulee vastata 12 kuukauden täysipäiväistä toimintaa (vähintään 30 tuntia/viikko) ja perehdyttää pätevöityjä monipuolisesti ikääntyneiden suun terveydenhuollon eri osa-alueisiin.

Lisäksi toiminnan tulee sisältää moniammatillista yhteistyötä muun terveydenhuollon sekä sosiaalitoimen henkilöstön kanssa. Työskentely voi olla myös osa-aikaista ja/tai käsittää useampia jaksoja.

Mikäli käytäntöön perehtymiseen tulee oleellisia muutoksia alkuperäisestä suunnitelmasta, tulee erityispätevyydestä vastaavalle toimikunnalle toimittaa tätä koskeva uusi suunnitelma ohjaajan lausuntoineen.

Pätevöityjä toimittaa erityispätevyydestä vastaavalle toimikunnalle perehtymisen suoritettuaan sitä koskevan todistuksen, johon on liitetty ohjaajan arviointi siitä, kuinka perehtymistä varten laadittu suunnitelma on toteutunut ja perehtymisen tavoitteet saavutettu.

Portfolion täyttäminen

Portfolion täyttäminen kuuluu erityispätevyyden suorittamiseen. Tarkista, että erityispätevyystoimikunnalle lähettämäsi portfolio vastaa pohjaltaan viimeisintä versiota Hammaslääkäriliiton sivuilla olevasta portfoliosta.

Ilmoittauduttaessa suorittamaan suugeriatrian erityispätevyyttä hakija tekee koulutus- ja käytäntöön perehtymisen suunnitelman yhdessä ohjaajan kanssa portfolioon. Suoritettaessa erityispätevyyttä täytetään portfoliota ja reflektoidaan omaa oppimista. Ohjaajan tulee olla ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut vanhusten hoitoon perehtynyt asiantuntija.

Portfolio toimitetaan erityispätevyydestä vastaavalle toimikunnalle hyväksyttäväksi viimeistään kahta viikkoa ennen liiton sivuilla ilmoitettua toimikunnan kokousta. Koska materiaali sisältää henkilötietoja, lähetetään se turvasähköpostilla Hammaslääkäriliiton kautta. Ennen materiaalin lähettämistä pätevöityjää pyydetään ottamaan yhteyttä Hammaslääkäriliiton toimistoon, asiantuntijahammaslääkäri Anna Chainier (anna.chainier@hammaslaakariliitto.fi) turvasähköpostin käyttöönottoa varten (merkitse sähköpostin aihe-kenttään "Suugeriatrian erityispätevyys"). Täydentäessäsi portfoliota voit käyttää tavallista sähköpostia, jos poistat henkilötietosi portfoliosta.

Kun olet suorittanut kaiken vaaditun kurssimuotoisen koulutuksen, lähetä täydennetty portfolio, jossa on merkitty muutokset edelliseen portfolioversioon (erivärinen teksti, maalaus tms), erityispätevyystoimikunnalle hyväksyttäväksi. Vasta tämän jälkeen voit osallistua tenttiin.

Kuulustelu

Osallistumismahdollisuus Hammaslääkäriliiton järjestämään tenttiin on kahdesti vuodessa. Tenttiin voi osallistua, kun kurssimuotoinen koulutus on suoritettu ja hyväksytetty toimikunnalla. Käytännön harjoittelun ei tarvitse olla kokonaisuudessa suoritettu ennen tenttiä.

Tenttisuoritus vanhenee neljässä vuodessa. Kuulustelusta peritään maksu (480 euroa), jolla katetaan kuulustelun järjestämisestä aiheutuneita kuluja.

Kuulusteluvaatimus:

Holm-Pedersen P, Walls A, Ship J. Textbook of Geriatric Dentistry. Munksgaard 2015

Erityispätevyyden hakeminen

Kun olet suorittanut erityispätevyyskuulustelun ja tarvittavan käytännön perehtymisen, täytä portfolio valmiiksi ja lähetä se erityispätevyystoimikunnalle käsiteltäväksi.

Erityispätevyystoimikunta lähettää tiedon portfolion hyväksymisestä Hammaslääkäriliiton hallitukselle ja esittää hallitukselle erityispätevyyden myöntämistä. Erityispätevyyden myöntäminen edellyttää Hammaslääkäriliiton jäsenyyttä.

Lisätietolinkkejä:

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia ›