Asiantuntijat tarkastelevat tilastotietoa

Työvoimaselvitys

Työvoimaselvityksillä tutkitaan terveyskeskusten ja yksityissektorin hammaslääkäritilannetta. Tulokset kertovat terveyskeskusten hammaslääkärivakanssien täyttöasteesta alueittain ja yksityishammaslääkärien vapaasta kapasiteetista eli mahdollisuudesta hoitaa nykyistä enemmän potilaita. Vuodesta 2023 alkaen aluetason tarkastelut on tehty sairaanhoitopiirien sijaan hyvinvointialueittain.

Vuoden 2023 Hammaslääkärityövoimaselvitys

• Terveyskeskushammaslääkärivaje nousi ja yksityisen sektorin vapaa kapasiteetti lisääntyi, kertoo vuoden 2023 Hammaslääkärityövoimaselvitys.
  • Terveyskeskushammaslääkärivaje oli lokakuussa 2023 11,7 prosenttia (229 vakanssia). Vaje nousi vuoden 2022 työvoimaselvityksestä, jolloin ilman hammaslääkäriä oli 9,3 prosenttia terveyskeskushammaslääkärin viroista ja toimista.
  • Myös vuokratyövoiman käyttö lisääntyi. Vuonna 2023 terveyskeskushammaslääkärin vakansseista 3,3 prosenttia hoidettiin käyttämällä vuokratyövoimaa.
  • Työvoimaselvityksen yksityishammaslääkärikyselyyn vastanneista yksityishammaslääkäreistä 30 prosenttia kertoi myyvänsä palveluja terveyskeskuksille. Osuus oli kasvanut kolmella prosenttiyksiköllä verrattuna vuoteen 2022.

Katso vuoden 2023 Hammaslääkärityövoimaselvityksen tulokset tästä.

Hammaslääkäriliitto on tehnyt Työvoimaselvityksen vuosittain yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön (STM), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat (KT) kanssa. Selvityksiä on tehty vuodesta 2005.

Muita tilastotietoja:

Lisätietoa: Hammaslääkäriliiton erikoistutkija Jaakko Koivumäki, @email