Kuvituskuva

Hammaslääkärien edunvalvoja, asiantuntija ja vaikuttaja

Hammaslääkäriliitto on hammaslääkärien ja alan opiskelijoiden akavalainen asiantuntija- ja edunvalvontajärjestö. Valvomme jäsenten ammatillisia, yhteiskunnallisia ja taloudellisia etuja. Olemme mukana kehittämässä suun terveydenhuoltoa sekä hammas- ja suusairauksien hoitoa osana terveydenhuollon palveluita. Väestön suunterveyden edistäminen on tärkeä osa toimintaa. Vaalimme myös hammaslääkärien eettisiä arvoja ja edistämme eettistä keskustelua. Ammattietiikka velvoittaa jokaista hammaslääkäriä toimimaan potilaan parhaaksi.

Mitä Hammaslääkäriliitto tekee?

• Huolehdimme hammaslääkärien ammatillisesta edunvalvonnasta.
  • Toimimme suun terveydenhuollon asiantuntijana ja terveyspoliittisena vaikuttajana.
  • Olemme mukana kehittämässä suun terveydenhuollon palvelujärjestelmää.
  • Vaalimme hammaslääkärikunnan yhtenäisyyttä ja kollegiaalisuutta.
  • Valvomme ammattikunnan eettisten ohjeiden noudattamista ja kannustamme hammaslääkäreitä eettiseen keskusteluun.
  • Edistämme väestön suunterveyttä.

Hammaslääkärien edunvalvoja

Hammaslääkäriliitto on hammaslääkärien ja hammaslääketieteen opiskelijoiden asiantuntija- ja edunvalvontajärjestö. Hoidamme jäsentemme yhteiskunnallista ja ammatillista edunvalvontaa. Terveys- ja koulutuspoliittinen vaikuttaminen sekä työmarkkinaedunvalvonta ovat tärkeä osa toimintaamme.

Yhdistämme eri tehtävissä toimivat kollegat ammattikuntana. Liittoon kuuluu yli 90 prosenttia Suomessa toimivista hammaslääkäreistä. Jäseniä on noin 7500, joista hammaslääketieteen opiskelijoita noin 1000. Jäsenistä noin puolet työskentelee julkisella sektorilla, pääosin terveyskeskuksissa ja sairaaloissa ja puolet yksityisvastaanotoilla. Työelämässä olevia hammaslääkäreitä on Suomessa noin 4500, joista noin 15 prosenttia on erikoishammaslääkäreitä.

Alueellisessa edunvalvonnassa tärkeitä toimijoita ovat Hammaslääkäriliiton paikallisosastot eri puolilla maata.

Liiton tutkimustoiminta tuottaa ajankohtaista tutkimus- ja tilastotietoa ammattikunnasta, hammaslääkärien työelämästä ja suun terveydenhuollon tilanteesta edunvalvonnan tueksi.

Hammaslääkäriliitto kuuluu työmarkkinakeskusjärjestö Akavaan.

Terveyspoliittinen vaikuttaja

Vaikutamme suun terveydenhuollon lainsäädäntöön ja terveyspoliittiseen valmisteluun, osallistumme alan kehittämiseen ja edustamme ammattikuntaa erilaisissa yhteistyöverkostoissa.

Olemme mukana kehittämässä suun terveydenhuollon palveluja sekä hammas- ja suusairauksien hoitoa osana terveydenhuoltoa. Toimivassa suun terveydenhuollon järjestelmässä turvataan potilaiden hoitoonpääsy sekä laadukas ja riittävä hoito.

Koulutuspoliittinen vaikuttaja

Olemme mukana kehittämässä hammaslääketieteen perus-, erikoistumis- ja täydennyskoulutusta, otamme kantaa alan koulutuspaikkamääriin ja pidämme yhteyttä yliopistojen hammaslääketieteen laitoksiin.

Suunterveyden edistäjä

Väestön suunterveyden edistäminen on tärkeä osa toimintaamme. Tavoitteena on ehkäistä hammas- ja suusairauksia, kannustaa väestöä terveellisiin elintapoihin ja suun hyvään itsehoitoon sekä kaventaa terveyseroja.

Toimimme suunterveyden puolesta. Pidämme esillä suunterveyden merkitystä ja muistutamme, että terve suu on osa kokonaisterveyttä ja hyvinvointia.

Teemme yhteistyötä monien kansanterveys- ja potilasjärjestöjen, kuten SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n, Diabetesliiton ja Sydänliiton kanssa.

Hammaslääkäriliitolla on oma Avaa suu -kampanja väestölle.

Hammaslääkäriliton Kustannus julkaisee suunterveyteen liittyvää terveyskasvatusaineistoa ja potilasesitteitä.

Kansainvälinen suunterveyden toimija

Toimimme hammaslääkärien kansainvälisissä yhteistyöjärjestöissä Pohjoismaissa, Euroopassa ja maailmalla.

Hammaslääkäriliitto on jäsenenä Euroopan hammaslääkärijärjestöjen neuvostossa (CED), joka valvoo hammaslääkärien etuja Euroopassa  ja vaikuttaa EU:n lainsäädäntöön. Hammaslääkäriliitto on jäsenenä myös hammaslääkärien maailmanjärjestö FDI:ssä.