KIILA-kuntoutus tukee työssä jaksamista

Hammaslääkäriliitto tarjoaa Kiila-kuntoutusta jäsenilleen. Haku keväällä 2017 alkavalle kurssille on päättynyt. Kuntoutus on tarkoitettu sekä työsuhteessa oleville että yrittäjille. Kiila-kuntoutus on Kelan työikäisten kuntoutusmuoto, joka korvaa aiemmat TYK- ja ASLAK-kuntoutukset.

Kenelle

Kuntoutus on tarkoitettu työssä jaksamisen tueksi Hammaslääkäriliiton jäsenille. Kuntoutukseen hakeutuva kokee tarvitsevansa tukea työssä jaksamiseen ja tuen tarve on myös terveydenhuollossa todettu. Kuntoutukseen hakeutuvan työkykyä uhkaa tai heikentää sairaus, ja sen arvioidaan aiheuttavan lähivuosina työkyvyn tai ansiomahdollisuuksien heikkenemisen. Kuntoutukseen tulee kuitenkin hakeutua riittävän varhain, jotta työssä jatkaminen voidaan turvata.

Kurssi toteutetaan Kunnonpaikassa (10km:n etäisyydellä Kuopiosta). Kuntoutusohjelman lisäksi kurssiin sisältyvät ateriat sekä tarvittaessa majoitus kahden hengen huoneessa täysihoidolla.

Kurssin kustantaa Kela, ja sen ajalta voi saada palkkaa tai kuntoutusrahaa. Kelalta voi hakea korvausta myös kuntoutukseen liittyvistä matkakuluista.

Hakuohjeet

1. Ota yhteyttä omaan työterveyshuoltoosi.
  2. Täytä Kelan kuntoutushakemus (lomake ku 101) ja esimiehesi kanssa selvityslomake (kela ku200) sekä liitä niihin lääkärin B-lausunto. (Kelan kurssinumero: 69309)
  3. Ilmoita kurssille hakeutumisestasi Kunnonpaikan edustajalle. Saat lisäohjeita ja tarvittaessa apua lomakkeiden täyttämisessä.
  4. Kun hakemuksesi on käsitelty, saat Kelasta kuntoutuspäätöksen. Myönteisen päätöksen saaneille postitetaan kutsukirje kuntoutukseen joitain viikkoja ennen kuntoutuksen alkua.

Aikataulu

Aloitustapaaminen 15.5.2017 1 vrk
A-ryhmäjakso 6–9.6.2017 4 vrk
B-ryhmäjakso 29.1–2.2.2018 5 vrk
C-ryhmäjakso 22–25.5.2018 4 vrk
Päätös 11–12.6.2018 2 vrk
Ryhmäjaksojen välille kuuluu yhteydenpito
kuntoutujan, työnantajan ja kurssin vastuuhenkilön välillä.

Lisätietoa:

Jani Heikkurinen, asiantuntija, kuntoutus- ja hyvinvointipalvelut, Kunnonpaikka, p. 044 788 9493, jani.heikkurinen@kunnonpaikka.com

Anja Eerola, varatoiminnanjohtaja, Hammaslääkäriliitto, p. 050 5407 289, anja.eerola@hammaslaakariliitto.fi

www.kunnonpaikka.com

KIILA-kuntoutus
  • Tavoitteena on työkyvyn parantaminen ja tukeminen sekä työelämässä pysyminen.
  • Kuntoutus on tarkoitettu sekä työsuhteessa oleville että yrittäjänä toimiville hammaslääkäreille.
  • Kuntoutus on yhdistelmä yksilöllistä ja ryhmämuotoista kuntoutusta.
  • Tukenasi on joukko terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaisia.
  • Kuntoutuksessa haetaan keinoja työssä jaksamisen tukemiseen.
  • Toteutukseen kuuluu yhteistyö työterveyshuollon ja työnantajan kanssa.