Yli 11 000 lääkäriä tai hammaslääkäriä ottanut jo käyttöön Kelain-palvelun

10.04.2017
Kelain-palvelu otettiin käyttöön vuoden 2016 syksyllä. Hammaslääkäriliitto suosittelee sen käyttöä vain hammaslääkärin yksityiskäytössä. Ammattikäytössä kannattaa käyttää Mediresepti -palvelua.

Palveluun pääsee kirjautumaan osoitteessa www.kelain.fi. Sisäänpääsy vaatii lääkärin tai hammaslääkärin ammattikortin.

Tähän mennessä jo yli 11 000 lääkäriä tai hammaslääkäriä on jo ottanut Kelaimen käyttöön ja laatinut yli 100 000 reseptiä. Yksityiskäytössä Kelain on maksuton, mutta ammatinharjoittajille ja organisaatiokäytössä maksullinen palvelu.

Kesällä 2017 Kelainta voidaan käyttää myös organisaatiokäytössä. Näin myös pienet yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat voivat ottaa Kelaimen käyttöön. Organisaatioille ja itsenäisille ammatinharjoittajille on tulossa myös mahdollisuus vastaanottaa uusimispyyntöjä.

Tarkista Kelaimen vaatimukset

Jos lääkäreillä tai hammaslääkäreillä on ongelmia Kelaimen käyttöönotossa ja käytössä, kannattaa aina lukea käyttöönoton ja käytön ohjeistukset kanta.fi-sivuilta.

- Asiakkaamme voivat tarkistaa oman tietokoneensa soveltuvuutta ja valmiutta Kelaimen käyttöön testisivultamme. Sivulta selviää mm. onko käyttöjärjestelmä ja selain tuettujen ohjelmistojen piirissä, samoin voi testata kortinlukijaohjelmiston toiminnan Kelaimen kanssa, toteaa asiakkuusvastaava Sini Palo Kelan Kanta-palveluista.

Lisätietoa Kelaimesta:

Hammaslääkäriliiton sivuilta: Sähköinen resepti yksityiskäytössä