Tiedote: Mitä voit tehdä, jotta suu ei sairastu?

24.11.2016

Tiedote julkaistu Hammaslääkäripäivillä 24.11.

Suomalaisten aikuisten yleisimmät hammas- ja suusairaudet ovat kroonisia infektioita ja kansantauteja. Karieksen reikiinnyttämiä hampaita on lähes joka viidennellä aikuisella. Iensairauksia on miehistä kahdella kolmasosalla ja naisista yli puolella. Jo varhaisessa keski-iässä (30–44-vuotiaat) iensairaudet ovat yleisiä (naisilla yli 40 % ja miehillä lähes 60 %). Miehistä vain joka toinen harjaa hampaat kahdesti päivässä. Naisista niin tekee noin 80 prosenttia.  Suomalaisten suunterveydessä on paljon parannettavaa. Kansainvälisesti vertaillen suunterveytemme jää yhä selvästi jälkeen muista Pohjoismaista. (Terveys 2011 -tutkimus)

Suun sairauksien riskiä lisäävät esimerkiksi huono suuhygienia, epäterveelliset ruokatottumukset, tupakointi, perinnölliset tekijät sekä tietyt yleissairaudet ja lääkitykset, kuten huonossa hoitotasapainossa oleva diabetes. Sairastumisriski suun sairauksiin vaihtelee yksilöittäin kuten muissakin sairauksissa.

Paras tapa huolehtia suunterveydestä on ehkäistä ja hoitaa suun sairaudet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ikenistä bakteerit pääsevät verenkiertoon, joten suun tulehduksilla on suora reitti levitä myös muualle kehoon. Esimerkiksi parodontiitti eli hampaiden kiinnityskudossairaus etenee hitaasti ja on aluksi jopa oireeton. Hoitamattomana sairaus voi salakavalasti edetä syvälle ienkudokseen.

Hyvä suunterveys on osa yleisterveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua. Arjessa suunterveyttä voi parhaiten edistää hyvällä suuhygienialla ja terveellisillä ruokatottumuksilla.

Näin pidät suun terveenä:

• Harjaa hampaat fluorihammastahnalla aamuin illoin.
  • Puhdista hammasvälit hammaslangalla, hammasväliharjalla tai harjatikulla päivittäin.
  • Juo janojuomana vettä.
  • Noudata säännöllisiä ruokailuaikoja.
  • Vältä napostelua aterioiden välillä.
  • Käytä ksylitolituotteita.
  • Jos tupakoit, yritä lopettaa. Jos et onnistu yksin, hae apua. Myös nuuska ja sähkötupakka sekä alkoholin runsas käyttö vahingoittavat suunterveyttä.
  • Käy säännöllisesti suun ja hampaiden tutkimuksessa yksilöllisen tutkimusvälin mukaan.
  • Jos suu vaivaa, hakeudu ajoissa hoitoon.

Lisätietoja:

Matti Pöyry, toiminnanjohtaja, Hammaslääkäriliitto, p. 050 1892, matti.poyry@hammaslaakariliitto.fi

Hannu Hausen, terveyden edistämisen asiantuntijahammaslääkäri, Hammaslääkäriliitto, puh. 040 502 0715, hannu.hausen@outlook.com

I love suu -kampanja puhuu suunterveydestä

Terve suu on osa ihmisen yleisterveyttä, hyvinvointia ja elämänlaatua. I love suu -kampanjalla Hammaslääkäriliitto haluaa kannustaa suomalaisia huolehtimaan paremmin suunterveydestään. I love suu kertoo suuntervey¬destä hauskoilla ja yllättävillä keinoilla. Kaikki sisällöt perustuvat alan tutkimustie-toon ja Duodecimin Käypä hoito -suosituksiin. Kampanjan osoitteet: www.facebook.com/ilovesuu/ ja www.ilovesuu.fi

Tietoa suunterveydestä myös Hammaslääkäriliiton sivuilla.