Tiedote: Hampaat eivät odota neljää vuotta

8.11.2017

Suomalaisten suun terveydenhoidon järjestäminen on osa sote-uudistusta. Terveyspalvelujen valinnanvapautta koskevan lakiesityksen mukaan asiakas voi valita suunhoidon yksikön vuoden 2022 alusta eli vuosi muuta terveydenhoitoa myöhemmin. Esityksen mukaan nykyisten terveyskeskusten rinnalle tulee yksityisiä hammaslääkärin vastaanottoja tuottamaan julkisia palveluja.

Moni palveluiden järjestämiseen liittyvä asia on vielä auki. Yksi asia on kuitenkin varma: hampaat eivät odota neljää vuotta, vaan suunterveydestä kannattaa pitää huolta joka päivä. Sen varmistamiseksi tarvitaan kolme yksinkertaista asiaa:

• terveelliset ravintotottumukset
  • hampaiden harjaus kahdesti vuorokaudessa fluoritahnalla
  • säännölliset hammaslääkärintutkimukset

Koska sote-uudistuksen sisällöstä ei ole vielä varmuutta, epätietoisuus on näkynyt myös hammaslääkärien vastaanotoilla.

– Osa potilaista on lykännyt tarpeellisia hoitoja eteenpäin, koska on luullut muutoksen tapahtuvan aivan kohta ja että hoito olisi tulossa jopa maksuttomaksi. Maksutonta aikuisten hoito ei tule jatkossakaan olemaan, vaan potilas maksaa todennäköisesti vähintään saman verran kuin nykyisestä suun terveydenhoidosta terveyskeskuksissa, sanoo Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Matti Pöyry.

Hammaslääkäriliitto on painottanut, että uuden järjestelmän tulee tukea hyvää suun sairauksien ennaltaehkäisyyn panostavaa hoitoa. Hoidon tulee myös olla kaikkien kansalaisten saavutettavissa.

Lisätietoja:

Matti Pöyry, toiminnanjohtaja, p. 050 1892, matti.poyry@hammaslaakariliitto.fi

Anja Eerola, varatoiminnanjohtaja p. 050 540 7289, anja.eerola@hammaslaakariliitto.fi