Sähköinen resepti yksityiskäytössä

21.12.2016
Hammaslääkäriliiton sivuille on koottu yksinkertaiset ohjeet sähköisen reseptin yksityiskäyttöön. Yksityiskäytöllä tarkoitetaan esimerkiksi tilanteita, joissa hammaslääkäri määrää lääkkeitä lähipiirilleen työnsä ulkopuolella.

Kelan toteuttaman internet-palvelun Kelaimen käyttämiseksi tarvitset tietokoneen, internet-yhteyden, terveydenhuollon ammattikortin sekä kortinlukijan. Kelain toimii aluksi vain tietokoneilla. Myöhemmin sitä voi käyttää myös mobiililaitteilla.

Sähköinen resepti on lääkemääräys, jonka lääkäri tai hammaslääkäri laatii ja allekirjoittaa sähköisesti. Se tallennetaan keskitettyyn tietokantaan, jota kutsutaan Reseptikeskukseksi. Valtakunnallinen Reseptikeskus sisältää kaikki sähköiset reseptit ja apteekkien niihin tekemät toimitusmerkinnät. Reseptikeskuksen tietojen perusteella mikä tahansa apteekki voi toimittaa lääkkeet.

Vuodesta 2017 alkaen kaikki lääkemääräykset on laadittava pääsääntöisesti sähköisesti. Paperi- ja puhelinreseptejä voi sen jälkeen laatia vain teknisissä häiriö- tai muissa laissa määritellyissä poikkeustilanteissa. Pro auctore -reseptit säilyvät edelleen paperisina.

Toimi näin:

1. Hanki ammattikortti.
  2. Hanki kortinlukija.
  3. Asenna kortinlukijaohjelmisto Väestörekisterikeskuksen (VRK) sivuilta.
  4. Rekisteröidy Kelaimen käyttäjksi.
  5. Määrää resepti potilaalle tietokoneeltasi.

Katso tarkemmat ohjeet täältä.

Liiton jäsensivuille (vaatii kirjautumisen) on koottu tarkempaa tietoa Kanta-palveluista ammattikäytössä (sähköinen resepti ja -arkisto).