Kerro meille mielipiteesi valinnanvapauslaista

6.03.2017
Sote-uudistukseen liittyvä valinnanvapauslain luonnos on laajalla lausuntokierroksella 28.3. asti. Lain tarkoituksena on lisätä asiakkaiden valinnanvapautta sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Samalla se muuttaisi sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelyjä merkittävämmin kuin mikään lakimuutos vuosikymmeniin.

Lakiluonnoksen mukaan myös aikuisten suun terveydenhuollon palvelut kuuluvat valinnanvapauden piiriin eli potilas voisi jatkossa itse valita hoitopaikkansa maakunnan listoilla olevien tuottajien joukosta.

Hammaslääkäriliitto valmistelee parhaillaan lausuntoaan suun terveydenhuollon näkökulmasta. Otamme mielellämme jäseniltä palautetta liiton lausunnon pohjaksi.

Lähes kaikki lausuntokyselyn yleiset kysymykset koskevat jollain tavalla ja tasolla myös suun terveydenhuoltoa. Lisäksi kyselyssä on mukana yksi kysymys, joka koskee vain suun terveydenhuoltoa.

Voit kommentoida meille mitä tahansa lain kohtaa, josta haluat sanoa mielipiteesi. Erityisesti toivomme palautetta lausuntopyyntökyselyn kohdasta 20. Onko laki tarkoituksenmukainen hammashoidon näkökulmasta?

Tutustu lausuntokyselyn sisältöön tästä PDF-lomakkeesta.

Valinnanvapauslakiluonnoksen tekstit löytyvät ministeriöiden alueuudistus.fi-sivuilta (kts. kohta: Lakiluonnokset ja perustelut).

Lähetä kommenttisi Hammaslääkäriliittoon viimeistään 13.3. Täytä ja palauta vastauslomake tästä.

Vastauksia käytetään laatiessamme liiton lausuntoa. Käsittelemme vastaukset luottamuksellisesti, emmekä julkaise niitä.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Matti Pöyry, matti.poyry@hammaslaakariliitto.fi

Lue lisää sote- ja maakuntauudistuksesta liiton sivuilta.